Pihasiistiksi ja Helokivi Group lahtelaisen jääkiekon tukena

Koulutuskeskus Salpauksen pihalla kävi kesäisenä keskiviikkoiltana kuhina, kun Pihasiistiksi Suomi Oy ja Helokivi Group järjestivät ikimuistoisen sponsoritapahtuman. Mukana menossa oli Lahden Pelicans -jääkiekkoseuran junioreita sekä lahtelaiset liigapelaajat Antti ”Tyrsky” Tyrväinen ja Elias Vilen sekä tietysti Liiga-joukkueen maskotti Pekko Pelikaani.

Pihasiistiksi ja koko Helokivi Group ovat sitoutuneet tukemaan paikallisia urheiluseuroja ja haluavat sponsorointiyhteistyöllä erityisesti tukea lasten ja nuorten liikuntaharrastuksia. Kumppanuus Lahden Pelicansin kanssa koskee joukkueita aina junioritoiminnasta liigajoukkueeseen.

Tapahtumassa juniorit pääsivät tapaamaan idoleitaan sekä haastamaan heidät leikkimielisiin kilpailuihin. Esillä oli myös Pihasiistiksi sekä Helokiven kalustoa, kuten pyöräkuormaaja, kaivinkone ja kuorma-auto. Tapahtuman isännät grillasivat junnuille makkaraa.

”Meille on tärkeintä saada olla tukemassa etenkin junioritoimintaa. Toivomme, että kaikilla olisi mahdollisuus löytää liikunnan ilo”, sanoo Helokivi Groupin toimitusjohtaja Joni Helokivi ja kertoo sponsorointiyhteistyön nivoutuvan hienosti myös Groupin yhteisiin arvoihin: turvallisuus, rehellisyys, kunnioitus ja tavoitteellisuus.

”Tavoitteellisuus merkitsee meille jatkuvaa kehitystä ja eteenpäin menemistä. Junioritoiminnan sponsoroinnilla voimme varmistaa harrastusmahdollisuudet mahdollisimman monelle nuorelle, myös vähävaraisemmille perheille”, Helokivi toteaa.

Liigapelaajat syöttivät junnuille lapaan tärkeitä neuvoja

Tapahtuman aluksi kuultiin Lahden Pelicansin huippukiekkoilijoiden Antti ”Tyrsky” Tyrväisen ja Elias Vilenin kuulumisia. Vaikka SM-hopea ei kummankaan silmissä vielä ollut kirkastunut, riitti molemmilta paljon hyvää fiilistä ja tärkeitä neuvoja jaettavaksi junioreille.

Molemmat muistuttivat ahkeran treenaamisen merkitystä: ”Hyvä työmotivaatio treenaamiseen on oltava, mutta tärkeää on myös pitää harrastamisessa mukana hyvä fiilis.” Tyrväinen kehotti myös kaikkia rapakon taakse haaveilevia panostamaan kielten opiskeluun. Kaikkea ei kuulemma kannata opetella kantapään kautta.

”Paljon Tyrskyltä nousee penkistä?” kuului yleisöstä, kun junnut saivat esittää kysymyksiä. Tyrväinen on toipumassa loukkaantumisesta, mutta hyvänä päivänä nousee reilusti yli 100 kg. Vilen antoi hyvin poliittisen vastauksen kysymykseen ”Saipa vai Ässät” ja totesi: ”Porissa on sellaista kivaa rouheutta, joten siellä on ihan kiva käydä pelaamassa”.

Molemmat liigapelaajat olivat yhtä mieltä tapahtuman tärkeydestä. ”Mahtavaa, että on kesätapahtumia, joissa nuoret pääsevät tapaamaan idoleitaan,” sanoi Tyrväinen. ”Itselleni oli tärkeää junnuna päästä tapaamaan suosikkipelaajiani. Nyt on hienoa olla itse idoli nuorille,” lisäsi Vilen. Molemmat muistelivat omia junnuaikojaan ja kuinka silloin nuorena solmitut ystävyydet joukkuekavereiden kanssa ovat jatkuneet aikuisuuteen asti.

Nuoremmat U11-juniorit haastoivat liigapelaajat pallonheittoon. Ammattilaiset joutuivat heittämään huonommalla kädellä.
Vanhemmat U-15 juniorit haastoivat kiekkotähdet Rytky-otteluun. Tässä jenkkifutista muistuttavassa pelissä säännöt ovat selkeät: niitä ei ole.

Sponsoroinnilla on joukkueille valtavan iso merkitys

Sponsorointi on tärkeä osa varainkeruuta, joka mahdollistaa joukkueen toiminnan ylläpitämisen sekä harrastuksen mahdollisimman monelle lapselle ja nuorelle.

”Tapahtuman avulla saimme ihmiset yhteen ja yhteistyöllemme kasvot. Emme ole nuorille enää vain logo katalogissa tai pelipaidassa”, toteaa Pihasiistiksi toimitusjohtaja Joni Puoliväli hymyillen makkaragrillin takaa.

”Hienoa, että tällaisia tapahtumia järjestetään. Aiemmin en ole tällaisessa ollut mukana, vaikka pitkään olen junioreiden matkassa kulkenut. Hienoa, että nuorilla oli mahdollisuus tavata idolinsa sekä ymmärtää sponsoroinnin merkitys uudella tavalla”, pohtii U-15 joukkueenjohtaja Jaakko Lattu.

Myös nuoret osallistujat olivat innoissaan. ”Raskaan treenipäivän jälkeen oli mukava saada makkaraa ja kuulla ammattipelaajien ajatuksia,” kertoi eräs juniori.

Tapahtuma oli erittäin onnistunut. Se vahvisti yhteisöllisyyttä ja tarjosi nuorille unohtumattomia kokemuksia.

Helokivi Group panostaa jatkossakin paikalliseen junioritoimintaan

Pihasiistiksi ja Helokivi Group tulevat panostamaan urheilusponsorointiin myös tulevaisuudessa.

”Sponsorointi lisää toki brändimme näkyvyyttä, mutta kyllä meille tärkeintä on tämä puhdas ilo ja halua olla tukemassa paikallista junioritoimintaa. Urheilusponsoroinnin avulla voimme osoittaa sitoutumisemme yhteisön hyvinvointiin,” Helokivi toteaa.

Yhteistyö Lahden Pelicansin kanssa jatkuu myös tulevaisuudessa. Uusiakin yhteistyökuvioita ollaan paikallisten urheiluseurojen ja erityisesti junioritoiminnan suhteen virittelemässä. Helokivi Group on myös nuoren rallilupauksen Sami Pajarin ja kartturinsa Enni Mälkösen matkassa mukana.